onsdag 26 augusti 2009

Vicia faba: mat för allmogen


"Bondbönsrätter äro dels soppor, dels birätter. Allmogen lagar sin "bönvälling" med mjölk och mjöl; en finare sopprätt kan göras af späda, ej fullt utvuxna bönor, mjölk och grädde, morötter m.m. Eljest kunna bönorna, som också kallas välska bönor, stufvas som birätt till rökt skinka, salt fläsk eller korf eller ock tillsammans med fläsk. De kunna ock lagas som grönrätt endast med salt och vatten. Äro de mycket späda, kunna skidorna, skurna i bitar, anrättas som sockerärter."


När jag var liten hade min mormor och morfar ett stort potatisland och längst ut på kanten växte det alltid en rad bondbönor. Soppan som kokades på dessa bönor minns jag med skräckblandad förtjusning, jag tyckte om soppan men avskydde det sega gråaktiga skalet på bondbönorna. Nu när jag lagar soppan själv så kan jag göra precis som jag själv vill, och nu tog jag mig tiden att skala bönorna och det gjorde ju förstås hela skillnaden. En len soppa med mjälla bönor och söta morötter, inte dumt alls!

Bönvälling
4 personer

5 dl spritade bondbönor (ca 20 - 25 stycken beroende på storlek)
Vatten
Salt
2 morötter, i slantar
2 msk smör
2 msk mjöl
2 dl bönspad (det sparade kokvattnet)
8 dl mjölk
Salt och peppar
1 äggula
1 ½ dl grädde
Hackad persilja

Förväll de spritade bondbönorna i saltat vatten i ca 5 minuter. Häll av kokvattnet, men spara det. Spola bönorna i kallt vatten och pilla bort skalet.

Koka morötterna och bönorna nätt och jämt färdiga i kokvattnet som bönorna förvälldes i, det tar ca 10 till 15 minuter. Häll av kokvattnet, men spara det.

Smält smöret i en kastrull. Strö över mjölet och späd med bönspad och mjölk. Låt soppan koka några minuter. Tillsätt bönorna och morötterna. Koka upp soppan och smaka av med salt och peppar.

Vispa ihop äggulan med grädden och häll ned det i soppan. Nu får soppan inte koka, bara sjuda. Strö över rikligt med hackad persilja.

Inga kommentarer: